۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱:۲۱

تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت یک ضرورت است

تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت یک ضرورت است

قزوین – نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک گفت: وضعیت کنترل بازار و لزوم تبادلات خارجی در حوزه بازرگانی تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر فاطمه محمد بیگی شامگاه چهارشنبه در آئین تجلیل از تولیدکنندگان برتر استان قزوین که به همت سازمان صنعت معدن و تجارت استان در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: صنعتگران در سخت‌ترین شرایط اقتصادی ایستادگی کرده و با وجود تورم و کمبودهایی که همگی به آن آگاهیم از صنعت کشور دفاع کرده‌اند.

نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به برداشت‌های ما و تأکیدات فعالین حوزه تولید عدم ثبات اقتصادی، نبود نقدینگی و تحریم خارجی، همراهی نکردن سیستم بانکی و مشکلات بیمه و مالیات از مهمترین مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن رو به رو هستند.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های مجلس شورای اسلامی برای کاهش مشکلات حوزه تولید بیان کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان‌ها پیش از نامگذاری سال جاری و تسهیل صدور مجوز کسب و کارها که پیش‌تر مدت زمان زیادی طول می‌کشید نیز از جمله فعالیت‌های مجلس بوده تا آسیب کمتری به نقدینگی تولید کننده وارد شود و بار استرس از روی دوش او برداشته شود.

محمدبیگی به لزوم توجه به فعالیت اقتصاد خرد اشاره کرد و یادآور شد: باید اقتصاد خرد را در کشور فعال کنیم، در حالی که سهم این فعالیت‌ها در اقتصاد جهان ۳۰ درصد است در کشور ما تنها ۳ درصد از تولید را شامل می‌شود.

وی به موضوع جداسازی حوزه صنعت و بازرگانی که به تازگی در مجلس مطرح شده اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد نظرسنجی‌ها موافق این اتفاق هستند، ما امروز در زمینه بازرگانی از نبود رایزن در کشورهای همسایه و کنترل نشدن نرخ تورم و تنظیم بازار رنج می‌بردیم و دز این زمینه‌ها تخصص ویژه نیاز داریم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان سیستم بانکی معیوب ما است و ما اعلام می‌کنیم که اگر این همراهی نکردن با تولید توسط بانک‌ها ادامه پیدا کند و آنها فقط نقش بنگاه را بازی کنند به اقتصاد کشور ضربه وارد خواهد شد، هرچند امروز رو به جلو هستیم و باید با تشویق‌ها و تخفیف‌های بانکی اجازه رشد به صنایع را بدهیم.

تسهیلات با سودهای کلان به نفع تولید نیست

رجب رحمانی نماینده تاکستان نیز در ادامه این برنامه با اشاره به این موضوع که رشد واحدهای خصوصی و به طور کلی بخش خصوصی آن طور که مورد انتظار بوده اتفاق نیفتاده عنوان کرد: باید به بخش خصوصی میدان بیشتری داده شود چرا که تجربه به ما می‌گوید هر جا مردم وارد میدان شده‌اند موفق تر بوده‌ایم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: قانون برنامه پنج ساله هفتم به زودی در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود لذا از نظرات صنعتگران برای بررسی این طرح به نفع صنعتگران و تولیدکنندگان استقبال می‌کنیم.

وی به وام‌های بانکی و سودهای غیر معقول آنها اشاره کرد و گفت: تسهیلات با سودهای کلان به نفع تولید نیست و باید قوانین پایدار طولانی مدت در این زمینه برای تولید وضع شود.

رحمانی در خاتمه با اشاره به جذب بودجه برای استان قزوین گفت: ما در کنار صنعتگران هستیم و در میدان رشد اقتصادی ایستاده‌ایم و در این زمینه و نیز در موضوع خلع ید واسطه‌ها که بلای جان تولید هستند تلاش می‌کنیم.

کد خبر 5532768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha